A A A Powiększ tekst
Mapa strony
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem

POMOC MATERIALNA DLA UCZNIÓW – STYPENDIA I ZASIŁKI SZKOLNE 2022/2023

Zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2021 r. poz. 1915 z późn. zm.) wnioski wraz z wymaganymi dokumentami należy złożyć w terminie od 1 – 15 września 2022 r. w Gminny Ośrodku Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem.  


Uprawnieni do pomocy materialnej o charakterze socjalnym w formie stypendium szkolnego i zasiłku szkolnego są:

  • Mieszkańcy Gminy Wysokie Mazowieckie:
    1. uczniowie szkół publicznych, niepublicznych i niepublicznych szkół artystycznych o uprawnieniach publicznych szkół artystycznych oraz słuchacze kolegiów pracowników służb społecznych - do czasu ukończenia kształcenia, nie dłużej jednak niż do ukończenia 24 roku życia;
    2. wychowankowie publicznych i niepublicznych ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych - do czasu ukończenia realizacji obowiązku nauki.

Warunki przyznania stypendium szkolnego:

  1. miesięczna wysokość dochodu na osobę w rodzinie ucznia uprawniająca do ubiegania się o stypendium szkolne nie może być wyższa niż kwota, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tj. 600 zł.
  2. występowanie w rodzinie w szczególności: bezrobocia, niepełnosprawności, ciężkiej lub długotrwałej choroby, wielodzietności, braku umiejętności wypełniania funkcji opiekuńczo-wychowawczych, alkoholizmu lub narkomanii, a także gdy rodzina jest niepełna lub wystąpiło zdarzenie losowe.

Warunki przyznania zasiłku szkolnego:

  1. zasiłek szkolny może być przyznany bez względu na dochód uczniowi znajdującemu się przejściowo w trudnej sytuacji materialnej z powodu zdarzenia losowego.
  2. o zasiłek szkolny można ubiegać się w terminie nie dłuższym niż dwa miesiące od wystąpienia zdarzenia uzasadniającego przyznanie tego zasiłku.

Wydatki kwalifikowane do stypendium szkolnego

  • zakup podręczników i ćwiczeń szkolnych;
  • zakup słowników, encyklopedii, atlasów, tablic matematycznych, fizycznych i chemicznych, lektur szkolnych;
  • zakup artykułów szkolnych (piśmiennicze, papiernicze, biurowe np. zeszyty, bloki, teczki szkolne, segregatory, papier kolorowy, okładki na książki i zeszyty, flamastry, kredki, pędzle, farby, kleje, nożyczki, plastelina, temperówki, ołówki długopisy, pióra, bibuła, brystole, taśma klejąca, korektory, przybory geometryczne, dziurkaczy, zszywaczy);
  • zakup tornistra, plecaka szkolnego, torby szkolnej, worka na obuwie sportowe;
  • zakup sprzętu komputerowego oraz akcesoriów, tabletu, laptopa, programów komputerowych, edukacyjnych;
  • zakup pomocy naukowych wynikających z zainteresowań ucznia np. instrument muzyczny,
  • pokrycie kosztu udziału w zajęciach edukacyjnych, w tym wyrównawczych, wykraczających poza zajęcia realizowane w szkole w ramach planu nauczania, a także udziału w zajęciach edukacyjnych realizowanych poza szkołą;
  • pokrycie kosztu uczestnictwa w kółkach zainteresowań w szczególności udziału w zajęciach: sportowych, językowych, muzycznych, tanecznych, informatycznych i innych.
  • pokrycie kosztów abonamentu internetowego (w miesiącach wrzesień – czerwiec);
  • pokrycie kosztu wyjazdu na wycieczkę szkolną o charakterze edukacyjnym, „zieloną szkołę”, obóz sportowy odbywający się w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych wymagane jest przedłożenie zaświadczenia ze szkoły o poniesionym wydatku wystawione dopiero po zakończonej wycieczce, a w przypadku płatności za wycieczkę również potwierdzenie dokonania przelewu;
  • zakup biletu do kina, teatru, muzeum, itp. (wyjście w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych);
  • pokrycie kosztów związanych z pobieraniem nauki poza miejscem zamieszkania przez uczniów szkół ponadgimnazjalnych oraz słuchaczy kolegiów służb społecznych (poprzez zwrot lub częściowa refundację kosztów związanych z transportem środkami komunikacji zbiorowej do i ze szkoły położonej poza miejscem zamieszkania ucznia albo poprzez sfinansowania albo dofinansowania kosztów zamieszkania w miejscowości położenia szkoły, internacie);
  • zakup mundurka szkolnego (należy przedłożyć zaświadczenie ze szkoły potwierdzające, że mundurek szkolny jest wymagany przez szkołę);
  • zakup odzieży, obuwia i przyrządów niezbędnych do odbycia praktyk szkolnych zawodowych (wraz z rachunkiem/fakturą należy przedłożyć zaświadczenie ze szkoły potwierdzające, że wymagane rzeczy są wymagane przez szkołę);
  • zakup stroju sportowego na zajęcia wychowania fizycznego:
    • spodenki sportowe/szorty sportowe/getry/leginsy (maksymalnie 2 szt. w semestrze na 1 ucznia)
    • koszulki sportowe (maksymalnie 2 szt. w semestrze na 1 ucznia)
    • dres/spodnie sportowe/bluza sportowa - – maksymalnie 1 komplet w semestrze lub zamiast dresu spodnie sportowe (1 szt.) i bluza sportowa (1 szt.) na 1 ucznia,
    • zakup obuwia sportowego (np. adidasów,/tenisówek/ halówek/ trampek - (maksymalnie 2 pary w semestrze na 1 ucznia)

Przy wystawieniu faktury/rachunku należy zwrócić uwagę na nazewnictwo zakupionych artykułów, aby było to zgodne z nazwami umieszczonymi w w/w katalogu wydatków kwalifikowanych, przede wszystkim istotne jest by np. plecak miał adnotacje „szkolny”, a obuwie, spodenki miały adnotacje „sportowe”. Jeżeli zakupiony artykuł nie ma takiego przymiotnika w nazwie umieszczonej na fakturze/rachunku, to dopuszcza się na odwrocie faktury/rachunku sporządzenie odpowiedniej adnotacji przez sprzedawcę, który umieści opis, pieczęć i czytelny podpis. Ważne jest aby zakupy były dokonywane w sposób racjonalny, zarówno co do ilości, jak i co do ceny zakupionego towaru.

Odzież może stanowić pomoc o charakterze edukacyjnym jedynie w sytuacji, gdy wiąże się w sposób oczywisty z procesem edukacji ucznia. Zakup codziennej odzieży, umożliwiającej uczniowi uczęszczanie do szkoły (kurtka, buty) należy do zakresu pomocy społecznej i nie może być finansowana w ramach pomocy materialnej dla uczniów. Stypendium szkolne i zasiłek szkolny nie mogą zostać przeznaczone na wsparcie materialne rodzin znajdujących się w ciężkiej sytuacji, w ich codziennej egzystencji, ale na pomoc uczniowi w dostępie do edukacji, wyrównaniu jego szans edukacyjnych – pomimo niekorzystnej sytuacji finansowej jego rodziny.